Food Experiences

Taken with Instagram Taken with Instagram

Food! De op een na laatste sector dit jaar. Wat een ontzettend leuk en verassend blok was dit. Ik heb eten altijd al leuk gevonden. Aan de slag met een beslagkom vol deeg die voor het bakken van de koekjes al bijna op was, voor het reizen nog even snel langs de Albert Heijn To Go, lekker uit eten, in het weekend borden vol lekkers serveren aan tafels of met een flesje wijn en een stokbroodje op een kleedje in het park. Heerlijk. Maar zelf koken? Ho maar. De afwas die er bij komt kijken, de strijd om wat er gegeten moet worden en dan die stoelen die van ellende bijna in elkaar zakken. Nou nee. Helaas ben ik door dit blok niet plots omgetoverd tot een keukenprinses. Wel heb ik een heleboel andere dingen geleerd. Want wat is Food breder dan ik verwacht had. Er is ongelooflijk veel in te doen en te vinden. Foodtrendwatchers, trends, ontwikkelingen, bewegingen, leuke bedrijven, festivals, topkoks. Iedereen over de hele wereld is elke dag met voedsel bezig, op wat van soort manier dan ook. We gaan er overal op een andere manier mee om. De steden waarin we wonen zijn ontstaan door onze eerste levensbehoefte: eten. We geven bakken met geld uit aan eten, gooien met gemak vuilnisbakken vol weg. Lang niet iedereen gaat bewust met zijn of haar voedsel om. De voedselvoorraad raakt een keer op zou je denken. Hoe moeten we straks tien miljard monden voeden? Hier heb ik het samen met Lars Charas over gehad. Hij gaf een gastles op de opleiding waarna we hem hadden gevraagd of we hem mochten interviewen. Een week later zagen we elkaar op het centraal station in Utrecht waarna we in een eetcafé plaatsnamen om twee uur lang over de toekomst van het voedsel te praten. Een erg interessant onderwerp. Ik werd er helemaal enthousiast over.
In tegenstelling tot andere leerarrangement mochten we dit keer zelf bepalen welke bedrijven/organisaties we gingen bezoeken betreffende de sector. We kregen een lange lijst waaruit we twee keuzen mochten maken, de derde moesten we op eigen houtje vinden. Dit leverde een erg gezellig dagje Amsterdam op, de hele dag in het teken van eten!
Dit blok heeft mij anders doen nadenken over voedsel, me een tikkeltje bewuster gemaakt, maar vooral mijn interesse gewekt. Ik had van tevoren niet verwachten dat Food zo divers was. Ik durf het niet met volle honderd procent te zeggen, maar de kans dat ik verder ga met deze sector is op dit moment zeer hoog!

Beroepsproduct:
Het beroepsproduct dit blok is zeer goed gelukt! Voor opdrachtgever ’t Schop hebben we een trendrapport mogen maken. Jan van den Broek, de eigenaar van de biologische boerderij, wist opvallend genoeg al een hele hoop over de trend die er op dit moment spelen. Dit maakte het moeilijk om met een origineel rapport te komen. Uiteindelijk hebben we met ons rapport ‘Trends op Tafel’ een dikke negen gehaald!! Beloond met een culinaire workshop in de keuken van ’t Schop. Ik zal jullie laten weten hoe het was!

Geef een reactie

